Ανακοίνωση – παρέμβαση στο δημοτικό συμβούλιο για το άνοιγμα και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων
Ανακοίνωση - παρέμβαση της Λαϊκής Συσπείρωσης Παλαιού Φαλήρου
Στο δημοτικό συμβούλιο της 13η Μάη 2020
Για το άνοιγμα και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων
Από τον Σεπτέμβρη του 2019 οι δημοτικοί σύμβουλοι που εκλεγήκαμε με τον συνδυασμό της Λαϊκής Συσπείρωσης Παλαιού Φαλήρου ζητάμε τη συζήτηση του θέματος των ελλείψεων στα σχολεία του δήμου μας.
Επανειλημμένα έχουμε τονίσει σε παρεμβάσεις μας συγκεκριμένα προβλήματα υποδομών που χρονίζουν και επιδεινώνονται. Ιδιαίτερα έχουμε επισημάνει το πρόβλημμα της έλλειψης καθαριστριών και καθαριστών όπως και τραπεζοκόμων και φυλάκων. Ειδικά σ' αυτές τις κατηγορίες εργαζομένων, είναι εμφανείς και οι ελλείψεις προσωπικού, αλλά και το απαράδεκτο καθεστός εργασίας τους. Σαν αποτέλεσμα αυτών των ελλείψεων εξαναγκάζονται γονείς, απ' ευθείας ή μέσω των συλλόγων γονέων, να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη.
Η δημοτική αρχή γνωρίζει τα προβλήματα με όλες τους τις λεπτομέριες. Παρόλα αυτά εκτός από κάποια «μπαλώματα» του τύπου... ανακυκλώνω τις ελλείψεις και ξαναμοιράζω το πρόβλημα δεν έχει κάνει τίποτα άλλλο.
Στις επανειλημμένες παρεμβάσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης Παλαιού Φαλήρου εντός και εκτός Δημοτικού Συμβουλίου η δημοτική αρχή απαντά με αναβολές συζήτησης, με υποσχέσεις τεχνικών παρεμβάσεων που θα γίνουν κάποιο καλοκαίρι και με συμβιβασμένες λογικές οτι αυτά προβλέπει ο νόμος ή τόσα χρήματα μας δίνει το Υπουργείο Παιδείας.
Σήμερα έρχεται η Πανδημία να βγάλει στην επιφάνεια αυτά τα προβλήματα που κυβερνήσεις και δημοτικές αρχές των τελευταίων χρόνων δεν ήθελαν να λύσουν.
Σήμερα η κατάσταση των ελλείψεων σε υποδομές και βοηθητικό προσωπικό (καθαριστές, τραπεζοκόμοι, φύλακες) είναι πολύ χειρότερη από το Σεπτέμβρη του 2019.
Σταδιακό άνοιγμα των σχολείων - «πρόβα για τον Σεπτέμβρη»
Την Δευτέρα 11/5 άνοιξαν τα λύκειά μας για να ξεκινήσουν τα μαθήματα της ΄Γ Λυκείου. Επαναλαμβάνουμε για άλλη μια φορά ότι τα «μπαλώματα» δεν λύνουν κανένα πρόβλημα. Κι αν, όπως τόνισε η Υπουργός Παιδείας, αυτή η φάση είναι πρόβα για τον Σεπτέμβρη τότε όλοι καταλαβαίνουμε πόσο επικίνδυνα είναι τα προβλήματα ελλείψεων.
Οι προθέσεις της Κυβέρνησης φαίνονται από το νομοσχέδιο για την Παιδεία που φέρνει τώρα στη Βουλή. Μεταξύ άλλων αντιεκπαιδευτικών μέτρων αυξάνει και τους μαθητές ανά τάξη. Και δεν είναι μόνο αυτό. Αρνείται επίμονα το Υπουργείο Παιδείας να προγραμματίσει στοχευμένα και δειγματοληπτικά τεστ για τον κορονοϊό στους μαθητές. Ακολουθεί ακριβώς την ίδια ταχτική αντιμετώπισης της πανδημίας από την αρχή.
Η πολυδιαφημισμένη «πετυχημένη στρατηγική των τεστ» είναι μια απάτη. Η αλήθεια είναι ότι η περιορισμένη εξάπλωση του κορονοϊού στη χώρα μας οφείλεται στο γεγονός ότι η πολύ μεγάλη πλειοψηφία του λαού εφάρμοσε τα μέτρα για την προστασία της υγείας και όχι... στην «πετυχημένη στρατηγική των τεστ». Η χώρα μας είναι στην τελευταία θέση σχετικά με τη διενέργεια τεστ ανά 1.000 κατοίκους, ενώ σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας βρίσκεται στην προτελευταία θέση μεταξύ 24 ευρωπαϊκών χωρών όσον αφορά τις πρόσθετες δαπάνες για το δημόσιο σύστημα Υγείας με αφορμή την πανδημία.
Για την βιντεοσκόπηση των μαθητών - Δεν θα περάσει.
Την ίδια στιγμή νομοθέτησε η κυβερνητική πλειοψηφία στη βουλή τη βιντεοσκόπηση της σχολικής αίθουσας.
Οι μαθητές ξέρουν πολύ καλά πως στη σχολική τους τάξη είναι "μια οικογένεια" με τους συμμαθητές και τους καθηγητές τους. Μαθαίνουν όλοι μαζί, ανταλλάσσουν γνώμες και απόψεις, βοηθούν ο ένας τον άλλον, αισθάνονται ελεύθεροι ακόμη και να κάνουν την πλάκα τους. Είναι επικίνδυνη και αντιπαιδαγωγική πράξη αυτά να βιντεοσκοπούνται.
Αν η κυβέρνηση νοιαζόταν να μη χάσει το μάθημα κανένας μαθητής που ανήκει σε ευάλωτη ομάδα, θα είχε δώσει σε όλους τους μαθητές τον απαραίτητο σύγχρονο εξοπλισμό για την τηλεκπαίδευση και δεν θα "έταζε" τάμπλετ για όλους, που την επομένη γινόταν "δανεικά τάμπλετ για ελάχιστους".
Αν η κυβέρνηση δεν μετρούσε τις ανάγκες των μαθητών σε ευρώ, θα έπαιρνε όλα τα ουσιαστικά μέτρα ανοίγματος των σχολείων (απολύμανση, καθαριότητα, μέσα ατομικής προστασίας, κατάλληλες αίθουσες), για να μην αισθάνεται κανείς εκπαιδευτικός ή μαθητής ανασφάλεια να γυρίσει στο σχολείο. Μπορεί, με την ισότιμη σύγχρονη ή ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, να εξασφαλίσει να μη χάσουν το μάθημα οι μαθητές ευάλωτων ομάδων.
Για το θέμα της καθαριότητας - Προσλήψεις-Μονιμοποιήσεις
Για να μπορούμε να έχουμε επιμελή καθαριότητα, πρέπει να έχουμε μόνιμο προσωπικό κατά τη λειτουργία των σχολείων. Αυτήν τη στιγμή το μόνιμο προσωπικό το οποίο υπάρχει δεν επαρκεί. Υπάρχουν καθαρίστριες για το Παλαιό Φάληρο με σύμβαση ανά αίθουσα, που αυτές οι αίθουσες καθαρίζονται μετά τη λήξη του ωραρίου.
Να θυμίσουμε ενδεικτικά τις πρόσφατες κινητοποιήσεις μαθητών του 1ου Γυμνασίου για τη χρήση των κοινών αποχωρητηρίων με το 1ο Λύκειο και τις περσυνές του 5ου Γυμνασίου για την καθαριότητα.
Τώρα η κυβέρνηση και η δημοτική αρχή τους καλεί να προσέλθουν και το πρωί, αλλά με ποιες εργασιακές σχέσεις αφού τους έχει σύμβαση ανά αίθουσα; Άρα θα πρέπει να δούμε το όλο θέμα από την αρχή. Ξαναβάζουμε το ζήτημα να αλλάξουν οι εργασιακές σχέσεις και να μονιμοποιηθούν οι καθαριστές και οι καθαρίστριες, να έχουν πλήρη μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα, για να μπορούν να εργάζονται το πρωί.
Σε αυτές τις εξελίξεις η δημοτική αρχή δεν μπορεί να παίζει το ρόλο του αμορτισέρ των αντιδράσεων γονέων και μαθητών. Ούτε να ικανοποιείται με μετακινήσεις εργαζομένων από άλλες υπηρεσίες του δήμου, που είναι επίσης υποστελεχωμένες.
Χρειάζεται εδώ και τώρα προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας για τα σχολεία και μονιμοποίηση των συμβασιούχων που θα καλύπτουν ανάγκες για όλες τις ώρες, πριν, μετά και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου.
Για τα τετραγωνικά των αιθουσών και την αποφυγή συγχρωτισμού
Όσα «μπαλώματα» κι αν κάνει, κυβέρνηση και δημοτική αρχή, τα τετραγωνικά των αιθουσών είναι συγκεκριμένα. Μάλιστα σε πολλά σχολεία του Παλαιού Φαλήρου οι αίθουσες ήταν ήδη υπερβολικά μικρές. Οι μαθητές στοιβάζονταν σε αίθουσες - κλουβιά, όπου τα θρανία μόλις που χωρούσαν, σχεδόν κολλητά το ένα στο άλλο. Το στρίμωγμα ήταν το ανέκδοτο των παιδιών ειδικά σε κάποια δημοτικά σχολεία. Όπως και τα πτυσσόμενα τραπεζάκια στους διαδρόμους για το φαγητό των παιδιών!
Τα δε προαύλια είναι ασφυκτικά μικρά. Ειδικά αυτό το ζήτημα το είχαμε ξαναθέσει με αφορμή την παρέμβασή μας για την αντισεισμική θωράκιση. Τώρα ο δήμος το βρίσκει μπροστά του. Μάλιστα οι διακηρυγμένες προθέσεις του (δημοτική αρχή), για προκάτ αίθουσες σε προαύλια, για τη μετατροπή διαδρόμων σε νέες αίθουσες και χωρισμό αιθουσών στη μέση, θα χειροτερέψουν τις ήδη ανεπαρκείς υποδομές.
Ζητάμε από τη δημοτική αρχή να πάρει άμεσα μέτρα και να διεκδικήσει από την Κυβέρνηση:
- • Με ευθύνη του κράτους τα σχολεία να πληρούν όλες τις συνθήκες υγείας και ασφάλειας. Μόνιμο προσωπικό καθαριότητας, μέσα προστασίας (πχ αλκοολούχα διαλύματα, απολυμάνσεις, μάσκες, γάντια, υλικά καθαριότητας), νοσηλευτικό προσωπικό και προσωπικό φύλαξης σε όλα τα σχολεία.
- • Αλλαγή του θεσμικού καθεστώτος ώστε να υπάρχει καθαριότητα κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας.
- • Να υπάρξει μέριμνα για την ισότιμη συμμετοχή των παιδιών στο σχολείο. Ενίσχυση του ολοήμερου σχολείου για τους γονείς που εργάζονται και δεν μπορούν τα παιδιά να τα φυλάξουν οι παππούδες και οι γιαγιάδες.
- • Να τηρηθούν όλοι οι όροι που θα εξασφαλίζουν την υγιεινή και ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών κατά τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
- • Το κράτος θα πρέπει να διαθέτει δωρεάν όλα τα απαραίτητα μέσα προσωπικής προστασίας και υγιεινής (αντισηπτικά, μάσκες, χειροπετσέτες μιας χρήσης, σαπούνια κ.λπ.) για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς.
- • Να πάρουν πίσω τα χρήματα που έδωσαν οι γονείς για τις εκδρομές που δεν έγιναν.
- • Ειδικά μέτρα για ομαλή ψυχοκοινωνική μετάβαση των μαθητών στην εκπαιδευτική μορφωτική διαδικασία. Χρειάζεται να βοηθηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν ότι δεν έκαναν διακοπές, αλλά απότομα διακόπηκε και άλλαξε η καθημερινότητά τους. Χρειάζεται να στηριχτούν ολόπλευρα οι μαθητές, ειδικά οι μαθητές που βλέπουν να αλλάζει απότομα και η ζωή όλης της οικογένεια από τις συνέπειες της πανδημίας (απολύσεις, μειωμένο εισόδημα). Είναι ευθύνη του κράτους να αντιμετωπιστούν
- ζητήματα ψυχοκοινωνικής στήριξης των μαθητών (σχολικοί ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί).
- • Προσλήψεις σχολιάτρων που θα ελέγχουν την υγεία των μαθητών.
- • Σχολικά κτίρια που να πληρούν τις συνθήκες υγιεινής για μαθητές και εκπαιδευτικούς αλλά και τις συνθήκες ασφάλειας.
- • Δωρεάν αθλητικά και πολιτιστικά προγράμματα στα σχολεία, δωρεάν προγράμματα δημιουργικής καλοκαιρινής απασχόλησης, πρόβλεψη για δωρεάν κατασκηνώσεις για τους μαθητές που λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας δε θα πάνε διακοπές.
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Παλαιού Φαλήρου
Γαρδίκης Νικόλαος, Αντωνιάδου Μαριλίνα